Halife Abdülmecit efendinin bazı tabloları
Yukarıdaki resimde gördüğünüz kişi son halife Abdülmecit efendi dir.
Tablolarından ibretlik çıkarımlar yapabiliriz.
1-Hani resim günahtı? Halife kendisi bir ressam
2-Hani heykel günahtı? Gördüklerini resmeden Halife saraydaki heykelleri de resmetmiş.
3-Kadınların başı açık
4-Kadınlar müzik aletleri çalıyor
5-Çıplaklık tabu değil demekki çünki resmedilebiliyor hem de Halife tarafından.
6-Erkek kadın aynı mekanda karışık olarak bulunabiliyor Osmanlıda.
7-Resimlerinin yapılması için kadınlar poz verebiliyor
8-Mekanların içine süsleme amaçlı tablolar asılabiliyor.
9-Ciddi oranda kadınlarda dekolte var hem de o devirde.
10-Sanatın her alanı (resim, müzik, heykel, fotoğraf) icra imkanı buluyor.
Bu örnekler de maddeler de arttırılabilir.
Bir de Padişahlara bakalım. Örneğin Sultan Abdülaziz
Görüldüğü üzere çok başarılı bir ressammış Padişah Abdülaziz.
Ayrıca da iyi bir besteciydi.
Portresini ve heykelini yaptırmış bir modern insandı.
Dilin ve yazının sadeleşmesinin eğitim düzeyini arttıracağına inananıyordu.
Du gibi modernleşmeci, ıslahatçı düşünceleri ve uygulamaları sonunu getirdi.
Günümüzde de bir Osmanlıya özlem, Osmanlıcılık merakı, Osmanlıya dönme özlemi dillendiriliyor.
Osmanlıcanın öğrenilmesinden, Latin alfabesine geçmenin insanları cahilleştirdiğinden bile bahsedenler var. Cumhuriyetin kurulduğu ve henüz Arap harflerinin kullanıldığı günlerde halkın sadece %3 ünün okur yazar olduğu (neredeyse tamamı büyük şehirlerde) düşünlürse.
Bu Osmanlıya dönme özleminin altında hangi emellerin yattığını merak ediyor insan.
Belki de sorulması gereken en önemli soru HANGİ OSMANLI?
Tahir ÖZCAN 20-03-2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder