20 Haziran 2011 Pazartesi

ANA DİLDE EĞİTİM ÜZERİNE

Yeni anayasanın kürt kardeşlerimiz açısından en hassas bölümü ana dilde eğitim olacak gibi . Ana dilde eğitimin hakları olduğunda ısrarlılar ve vazgeçecek gibi görünmüyorlar.

Hakları olanı savunuyorlar denilebilir ilk bakışta.Niçin insanlar ilk öğrendikleri dilde eğitim alamasın ki. Bende farklı etnik kökenden gelen bir türk vatandaşıyım. İtiraf edeyim etnik dilimi bilmiyorum. Dünyadaki asimile olmuş birçok insan yada dili kaybolmuş bir çok etnik milliyet mensubu gibi. Benim de dilim 20. yy.da yok olmuş dillerden. Bu dili konuşabilen son insan kısa süre önce bu dünyadan ayrıldı. Bunun suçlusu kim olabilir.Bizler bu ülkenin vatandaşlarıyız ancak ana vatanımız dediğimiz geldiğimiz topraklar anadoluya uzanmıyor. İşin püf noktası da burada. Almanya ya gurbete gitmiş vatandaşlarımızın orada dünyaya gelmiş çocukları gibi. Oysa kürt kardeşlerimizin her daim yaşadığı coğrafya aynı.Bir kısmı Anadoluyu içeren coğrafya da mensubu oldukları devletler farklı .Yüz yıllar boyunca da çok çeşitli olmuş. Bunca devlet gelip geçmiş kültürlerini ve onun bir parçasını oluşturan dillerini (zaman içerisinde değişimler geçirmiş olması doğaldır) büyük oranda kaybetmemişler. Bundan sonra da kaybetmek istemiyorlar. Buraya kadar haklılar.

Devlet olmanın olmazsa olmazıdır ortak dil,ortak vatan toprağı, ortak sosyal yaşam paylaşımı. Ulusal paydası nedir Türkiye nin? Sınırları, dili, yönetim biçimiyle bir anda sayılamayacak kadar etnik topluluğun ortaklığı değil mi?Dini bilerek katmıyorum. Adı ana dil olan lisan anadan öğrenilmiyor mu? Ailede konuşulmuyor mu? Bu ülkede bu yasak mı? Nedir problem. ABD deki bir vatandaşın hispanik veya doğu asyalı olması resmi dil olan ingilizceyi reddetmesini mi gerektiriyor.

Kendimizi kandırmayalım. İyi niyet sahibi barışsever insanları da. Anadilde eğitim ile ana dil öğretimi farklı şeyler.
Bu ülkenin adı Kürdiye "kürdistan'' değil. Gürcistan, Çerkesya, Abhazya, Ermenistan, Bosna Hersek,Makedonya,Arnavutluk,Azerbaycan da değil Türkiye Cumhuriyeti. Bu saydığımız farklı etnik kökenden vatandaşımızın hiçbirinin amacı bu topraklarda ayrı bir devlet kurup bağımsızlık ilan etmek de değil.En azından benim gözlemimin vardığı sonuç bu. Şimdi tekrar soruna dönelim. Ana dilde eğitim. Tek bir resmi dile itirazın sebebi ne olabilir.

Ana dilini öğrenememiş, hem anadan hem babadan aynı etnik kimliği taşıyan biri olarak söyleyeceğim çok şey var. Ancak ilk söylenmesi gerekenle yazımı bitirmek istiyorum. Ancak niyet iyi olursa sonuç iyi olur.

                                                                           Tahir ÖZCAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öne Çıkan Yayın

MAGNUM

  Yalanla kurduğunu, Yalnız kendin yaşarsın. Hayatı yarışma yapanlar, Yaşamayı nasıl başarsın. Duyuldukça adın, Yaşam üzerinden taşar. En iy...